Enviat per: Artur Díaz Barbagli | 24 Març 2009

Filòsof de capçalera

Agraeixo enormement l’educació que he rebut, la família sempre al meu costat, amics (o no tan amics), coneguts, etcètera. Agraeixo la meva circumstància des de sempre, perquè he tingut molta sort a la meva vida, però fa poc vaig tenir una espurna, un pensament que m’hi va fer pensar.

El meu “filòsof de capçalera”, paraula composta profundament lletja, és el mateix que el de Hitler i la seva troupe de la merde. Clar, si jo que he tingut una circumstància sana i favorable m’he tornat un virtuós vitalista llegint a Nietzsche i els nazis després de llegir-lo només tenien ira i ganes de genocitzar, verb que acabo d’inventar, tot plegat significa que qui m’ha ensenyat els ideals vitalistes potser no ha estat tant el senyor Friedrich sinó jo mateix. Gràcies a la vida que he portat tenia uns valors, que tendien cap a una banda que, segurament, Nietzsche em va “il·luminar”. Ara em sento satisfet amb el meu coneixement i amb el potencial que la vida m’ofereix gràcies al saber que tinc. A Hitler li devia passar que quan havia de fer el seu camí intel·lectual i espiritual a Nietzsche se li devia haver acabat la pila de la llanterna (a ell i a vint dotzenes de candidats a “filòsof de capçalera” més).

Fora bromes, aquest pensament tan valuós m’ha fet replantejar moltes qüestions i m’he sentit, altra vegada, agraït. Simplement molt agraït i ple de vida.


Responses

  1. Com molt bé dius (i cites en les etiquetes) ja ho deia Ortega y Gasset: “Yo soy yo y mi cirscunstancia”. Crec que sempre estem condicionats; qualsevol lectura, qualsevol experiència, té uns resultats diferents segons quin sigui el nostre bagatge. Interpretem el món; és el que se’n diu hermenèutica.

  2. Ah! Però Hitler va fer un camí intel·lectual i espiritual? No so sabia; jo creia que només era un caporal “xusquero”.
    Pel que diu Ryback en el seu llibre sobre les lectures de Hitler, no sembla que llegís gaire a Nietzsche; i menys encara a Schopenhauer (del que no sabia ni escrirue correctament el seu nom).

  3. ningú crea, sino que recrea. L’únic que fem és reescriure la nostra vida d’una manera o una altre, no existeixen les històries inventades.

  4. Dubto que Hitler entengués gaire bé a Nietzche, tot i així, si et consola, et dirè que jo lasetmana passada vaig estar al meteix concert que Anson i Aznar (The killers)!


Deixa un comentari

Categories

