Enviat per: Diego Lamaña | 12 gener 2009

Tard

Bé, abans de res, perdoneu-me la llicència que em prenc en aquests temps de guerres, crísis, fam i gent que demana perdó per haver postejat un vídeo provinent del infame zaping, perdoneu que m’autoconcedeixi el dret de publicar una petita i prou inútil divagació.

Tard.

Què us diu aquesta paraula? Jo m’he afartat de sentir-la durant tota la meva curta existència, i em pregunto ara què significa realment aquesta paraula, una mica com quan Descartes es va plantejar de trobar una sola cosa que fos veritat. Jo començo la breu, pacífica i simple croada de respondre’m això, de definir què dimoni vol dir: tard.

Gent com el João deuen estar també prou farts de sentir-la una vegada i una altre, hi ha qui diu: bé això de tard és relatiu… els qui diuen que simplement queden amb els seus amics una hora després del que ells tenen previst arribar, i qui opta per la versió d’en Gandalf: “un mago nunca llega ni tarde ni temprano, llega justo quando se lo propone.”

Bé enfoquem-ho des de la primera excusa: Tard és un concepte relatiu; sí. Relatiu a què? Al que cadascú entén com a marge d’error permissible, o ja a la concepció individual del pas del temps, que no té perquè ser la mateixa que marquen els rellotges atòmics de Berlin?

La primera és preferible descartar-la perquè en general la gent considera un abús arribar més d’un quart d’hora tard ( bé almenys aquest és el marge d’error que jo considero permissible ). La segona és una tonteria perquè quan et compromets a complir un termini segons la unitat de temps que considera la I.U.PA.C. tens el deure moral de no tocar els pebrots al que t’estarà esperant a aquella hora. Per tant entenc que la paraula tard manté una relació estricte amb l’hora acordada o imposada.

Ergo no es pot parlar de tard sense que hi hagi un termini preestablert, dient això ja és autoevident que la versió d’en Gandalf es molt egoïsta car no consta d’aquest acord previ, i per tant només un dels dos ( o més ) bàndols té el domini absolut sobre quan serà el termini del termini.

Però és clar, no és el mateix arribar cinc minuts tard, que dues hores, però  tard no és una paraula que es pugui quantificar, les 8:55 es pot considerar que és tard? Depén, si és per anar-t’en a dormir, i el dia següent t’has de despertar a les 7:00 es pot considerar que no és tard si ets un humà amb biorritmes normals, o dins la normalitat. En canvi si vius al poble nou, i has quedat a Vallcarca a les 9 en punt i segueixes sent el mateix humà dins la normalitat del que parlavem, podem considerar que sí que fas tard.

Per tan tard és un moment temporal no imposat ni definit que manté una relació estricte amb un altre moment temporal sí definit i previament acordat, tot això englobat en el context espacio-temporal.

I què? Doncs res, és agradable aclarir certs conceptes linguïstics quan no els tens clars.


Responses

  1. Et fas unes palles mentals molt grans, però m’ha agradat.

    Anava a fer la típica conya de “i ara me’n vaig que faig tard a no sé on” i m’he adonat que era una gran parida.

    Almenys he estat a TEMPS d’evitar-ho.

  2. Per al·lusions em veig obligat a dir quelcom. Crec que faig tard de mena, sí. Tot i això, en sóc conscient i em sap greu. No em discuteixo si faig tard o no, ho sé i em disculpo.

    El gran problema del temps és saber organitzar-lo i preveure’l.

  3. Genial! Fantàstic!

    Eh João!!! tot i que no soc com el Juan Carlos que per ell arribar tard es arribar a l’hora acordada, crec que 10 minuts d’espera són molt llargs i avorrits…

  4. Realment si una cosa no era, era una crítica al fet de fer tard, ha sigut una simple… pff, no sé ni com dir-ho.

  5. Arribar tard té a veure amb el compromís amb altre persona. Un no arriba tard a dinar quan dina sol. Per tant arribar tard és un acte social, no individual. I com que en el fet d’arribar tard compromets a altra persona, potser millor deixar de justificar el fet que sempre arribis tard amb pseudofilosofia oriental, ein?

  6. pseudofilosofia oriental?

    Especifica exactament on la veus perquè la meva limitada capacitat no m’ho permet…


Deixa un comentari

Categories

