Enviat per: João França | 26 Desembre 2008

Jo vull ser Boris Vian

L’altre dia, en una conversa d’aquestes en que una cosa porta a l’altre, el meu interlocutor va concloure en que jo havia de llegir Boris Vian, escriptor francès de mitjans del segle XX (el passat, sí). Em vaig quedar amb allò al cap, amb moltíssims altres noms d’autor imprescindibles que em suren a la ment. Uns dies més tard estava a una llibreria, buscant regals de Nadal i vaig trobar la seva novel·la La espuma de los días i, a falta de regals per la família, me’n vaig fer un a mi.

La novel·la és interessant i es desenvolupa en una mena de món surrealista que em té intrigat. En tot cas, el que em té més obsessionat del llibre és una frase que vaig llegir ja quan feia cua per pagar. En el prefaci diu:

En realidad, sólo existen dos cosas importantes: el amor, en todas sus formas, con mujeres hermosas, y la música de Nueva Orleans o de Duke Ellington. Todo lo demás debería desaparecer porque lo demás es feo, y toda la fuerza de las páginas de demostración que siguen procede del hecho de que la historia es enteramente verdadera, ya que me la he inventado yo de cabo a rabo.

Eliminant tot el contingut que ens pot distreure del tema i portar a altres discussions sobre hedonisme, sexisme o gustos musicals, se’m queda la idea que “la historia es enteramente verdadera, ya que me la he inventado yo”. És una idea que sovint m’assalta i m’ha agradat trobar-me escrita. La idea que la ficció també té quelcom de real, que, si uns personatges, quan els crees, escapen al teu control, no tenen perquè ser menys reals que tu. Sé que això portarà a discussions metafísiques, i tampoc em sembla malament, però la meva intenció és, únicament, posar-me en el lloc de Boris Vian i lloar la ficció. Suposo que aquest post serà un altre personatge que se m’escapa de les mans, així que endavant.


Responses

  1. Cada dia ho fas millor, João.
    Cada dia ets més interessant.
    Cada dia puges un esglaó en la meva escala de la molicitat.

  2. […] La espuma de los días, Boris Vian […]

  3. Al Diego li encantaria…

  4. M’agrada, m’agrada i em crida molt l’atenció el que expliques, llegiré alguna cosa d’aquest home.

    Havia de fer una obra d’en Vian que al final no podré fer, una pena.

  5. […] hem parlat per aquí de la realitat de la ficció. Ara hauríem de pensar en la contingència de les obres d’art. […]

  6. Doncs si és una idea que em sembla molt interessant, una mica com Unamuno en “Niebla” i els seus genials diàlegs amb els própis personatges, si a ningú li importa que entri en metafísica en un post de fa mesos en davant.

    De fet una mica com en els somnis, en que tu com a suposat subjecte generes mentalment tot un món ( objecte ) i tot un conjunt de subjectes que són diferents a tu però provenen de la teva ment.

    La vida “real” podria ser feliçment el mateix, al cap i a la fi tot el que captem es una reconstrucció del nostre cervell de missatges bioquímics rebuts per impulsos elèctrics desde els nostres òrgans sensorials. La realitat no és més que una construcció mental, tal com ho és un somni o una novela, quan tu t’inventes una historia aquesta és totalment verídica en la teva pròpia realitat i en la d’aquells que et llegeixen.
    Estic convençut que quan llegiu una novela els seus personategs us semblen totalment reals i creíbles.

    Deixo això aquí, i si el Lucas tenia raó la idea m’encanta.

  7. Molt d’acord. Cada dia em sembla més fantàstic pensar en el fet pensar que la ficció no és una cosa falsa, sinó tan sols una cosa inventada. En aquest aspecte recomano molt la lectura de Borges, un mestre en el tema.

  8. http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=49550187705&ref=nf

    L’ombra de BV és allargada

  9. […] com per fer-lo. Així doncs ens queda clar que en què es basi una obra és intranscendent. I com sempre dic i cada cop m’obsessiona més, el fet que alguna cosa sigui fictícia no li treu la […]


Deixa un comentari

Categories

