Enviat per: Lluc Presmanes Justo | 15 Octubre 2008

Ara ens despullaran

Avui, anava tot tranquil en el metro, mig adormit, am el diari Metro, quan de sobte, en mig de les noticies de la crisi i just abans dels esports, veig un article que em crida l’atenció. En un primer moment m’escandalitzo, i no hi torno a pensar fins en miga tarda quan llegint el Periodico hi reflexiono una estona.

Resulta que la UE vol posar escànners d’alta seguretat als aeroports, uns escànners que el que fan es bàsicament despullar-te i veure absolutament tot el que portes a sobre. Podeu llegir l’article aquí.

Per donar algunes dades més; dir que la idea d’implantar aquests sistemes al 2010 serà opcional, és a dir, tu escolliràs si vols el registre habitual o aquest de més seguretat, ja que t’ofereix més rapidesa i que no t’hagis de treure tot el que portes a sobre. Una altre dada molt important es que la persona que controla no estarà a la vista del controlador per a que no es donguin situacions tenses i que les imatges de les persones nues no s’emmagatzemaran.

Un cop plantejat el problema comença la reflexió:

Per una banda, es una manera d’agilitzar un tràmit que per a la gran majoria de gent es fa pesat, i a la vegada fa que es vagi perdent aquest pudor per la nuesa que està tan arrelat en la nostra societat. A demés, no hi ha cap dubte de que això augmentarà la seguretat en els avions i es podrà controlar millor el tràfic de drogues. 

Per altra banda, es cert que des-de l’11 de setembre de 2001  la seguretat (o l’aparent seguretat) als avions s’ha anat augmentant a causa d’una por desmesurada envers els atemptats. Però també és cert que mica en mica, amb l’excusa de la seguretat s’ha anat restringint més la llibertat de l’individu tant en els aeroports com en les ciutats. I aquest mètode implica un salt molt gran en aquest camí cap a la societat del control descrita per George Orwell. 

Com a tercer element de conflicte trobem el fet de que és bastant dubtós que uns rajos que et veuen gairebé com si et fessin una radiografia siguin saludables i que potser no és del tot segur passar per sota d’aquests despulladors.

 

Que n’opineu?

 

Cançó: Corren  –  Gossos i Macaco


Responses

  1. Si és bo o no pel cos això ho haurien d’investigar els que fan l’invent o, si aquests realment només es procupen dela seguretat del vol en sí, les administracions dels aeroports.

    Per altra banda no em sembla tant bèstia com el que es planteja a 1984, la por hi és i no crec que la seguretat als aeroports s’estigui intentant desenvolupar per a crear un gran germà o algo així.

    A més, a mi que sóc usuari habitual dels avions no em semblaria un atemptat contra la meva intimitat que gent professional veiessin què tinc dintr la roba, per tres motius essencials:

    -Sempre que vaig a fer el control m’he de treure pulseres, el cinturó, he de treure les coses de la butxaca, i amb aques contrl es reduïria.
    -Les imatges dels monitors pels quals es veuria l’interior de la meva roba no serien tant de domini públic com les de les maletes.
    -Encara que amb aquests escàners es poguessin veure les parts íntimes de cadascú, dubto que estiguin capacitats per veure realment a l’individu totalment nu i la qualitat d’imatge i els colors verdosos i blavosos dificulten veure altre cosa que objectes a les butxaques i demés.

    Igual que no ens fa vergonya ensenyar el cos al metge i en el cas que aquests escànners realment l’ensenyin, no ha de ser un atemptat contra la intimitat ensenyar el cos a un treballador especialitzat en la recerca d’uns objectes determinats.

  2. jo opino igual

  3. jo penso el mateix!!

  4. Crec que no hi haurà gaire discussió en aquest tema. L’únic que m’agradaria remarcar és que s’han exagerat els controls de seguretat, sobretot amb el tema dels líquids. Em vaig adonar que això era un problema un cop a l’aeroport de Madrid, quan em vaig adonar que no hi havia papereres abans de passar el control de seguretat! Ni tan sols als lavabos!!!

    Aquest mètode, però, crec que no passa d’una innovació en el sistema més tradicional de seguretat.

  5. El tema dels líquids està un pèl fora de mare, sí, m’explicaré:

    Els productes químics que es fan servir per a constituïr una bomba generalment no són aigua. Si no són aigua, no solen ser inodors, incolors i insípids alhora.

    Ergo si tu veus a un individu amb una ampolla d’un líquid transparent, l’olores i no fa olor i l’individu (amb tota la pinta de guiri, però com si té una serra meànica a la mà) se’n beu un glop…Crec que pot ésser determinat que allò és aigua. I el mateix passaria amb un puto deshodorant- i dic puto perquè el meu preferit només el trobo a Itàlia i més d’un cop me l’he deixat a la motxilla- si el ruxes i fa olor a deshodorant no em fotis, joder, segur que no és X component per fer una bomba.

    M’informaré i a veure si aconsegueixo saber més o menys quins components líquids podrien formar una bomba com la que intentaren fer fa uns anys, i estic segur que no són components que olorin a roses, precisament…

    Salut.

  6. Tornant amb la normativa dels líquids, la Comissió Europea es va platejar retirar-la perquè la incomoditat que provoca no compensa el mínim augment de seguretat.

    Però per variar, tot sempre acaba en paper mullat (el que està clar és que no es mulla a dins de cap aeroport).

  7. sies pot fer que un gas faci una olor diferent a la que faria també es pot fer que el producte X faci olor a desodorant, no subestimis la quimica.

  8. Escolta, el metà (el gas que fem servir a les cases normalment) és inodor, se li posa aquell derivat del benzè perquè sinó sens escaparia i no ho notaríem i faríem pum.

    Un component que està dintre d’un pot d’esprai dic jo des de la més absoluta ignorància que fer-li fer exactament aquella olor que tenia el desodorant és difícil, o almenys una olor que sembli de desodorant. Però ja t’he dit que hauria d’informar-me millor.


Deixa un comentari

Categories

