Enviat per: João França | 12 Octubre 2008

Un punt de vista cultural

Que el sistema educatiu està en crisi ja ho sabem, però tot ha estat resumit a una qüestió política. Des d’un enfoc polític (i ja no parlo del cas espanyol, sinó a nivell global) com es pot solucionar aquest problema? En la política actual cada individu o partit vol prevaler sobre els altres, així no s’arriba a cap acord.

La premsa sol enfocar el tema des d’aquest punt de vista, però també hi ha gent de la cultura que en parla: com Rafael Argullol, Vicente Verdú i el premi Nobel José Saramago.

Tornem a les notícies: Los profesores se quejan de alumnos ignorantes y rebeldes (titular grandiloqüent…).

I per acabar, una visió crítica i humorística que ja té uns anys, d’un personatge que encanta a tots, la Mafalda:

© Quino

Responses

  1. Què bo, justament avui volia parlar d’educació en el nostre Partenon de l’ànima.

    Pel que fa al tema que cada un fa el que vol, no descarto la teoria que tinguin part de culpa els pares que, havent patit la repressió franquista hagin educat els fills de forma molt “va si, fes el que vulguis, prou repressions”. Jo penso, tot i així, que a les aules la disciplina ja no és el que és primordial, a Espanya s’ha passat d’anar amb uniforme i donar de vostè el professor a tractar-los com la merda i anar amb mini faldilles.

    Potser estic una pèl radical. Però tinc clar que la diferència entre un professor i un pare és que un en té 30 i l’altre 1,3 de mitjana, per educar. Per tant, el que permet consentiments ha de ser el pare. Tot i així jo la queixa a la disciplina tampoc la faré, com a estudiant no-modèlic que sempre he estat.

    Vull fer una comparació amb el model d’educació italià: allà als 12 anys (aquí comencem l’E.S.O.) ja comencen a fer especialitzacions, no gaire fortes, però ja hi ha gent que rema pel riu de les lletres i altres pel riu de les ciències, hi per altres vies que no recordo perfectament.

    Amb el fet de començar abans el batxillerat, que allà és anomenat liceo, i el fet que duri més temps, fa que tinguin tota la matèria que tenim nosaltres a la E.S.O. i batxillerat però sense que la E.S.O. sigui inútil i te la regalin i sense que al entrar a les classes de batxillerat et diguin “sereu la èlit de la societat, heu d’estudiar 6 hores el dia, destrossar les vostres vacances amb el treball de recerca i, per cert, al gener està previst que retallarem la matèria, anirem molt més ràpid i us estirareu del cabell”. I ho he citat tal qual del que diuen els professors.

    Total, que a Itàlia tenen 6 anys per tota la cultura general que prepara un batxillerat, una preparació adequada per entrar a la universitat, possibilitat de socialització –hòstia, ja sé que tots socialitzem, però si féssim cas als que ens diuen d’estudiar 6 hores al dia que?- i temps. ¡Temps! Si, perquè hi ha gent que deixa d’anar al gimnàs, de fer música, de tocar algun instrument, de cuidar-se, d’interessar-se per la política. Perquè jo, per exemple, d’aquí a un any podré votar. Si no em donen el temps de poder veure les discussions del parlament, de llegir el diari, si és que és increïble. ¿Com m’entero jo del que passa en la política? Si creuen que la hora que tinc per rascar-me els collons al dia me’ls passaré mirant el Montilla intentant parlar… mal àdhuc se’ls emporti!

    En el meu treball de recerca parlo del fet que la moral és totalment adquirida. Com podem entrar de ple a la societat, votar, tenir un mínim de cultura, si el mètode sofista, magistral, anti-alumne, és el que predomina? Jo, en una societat on no m’entero del que passa, que no tinc problemes, que vaig sempre atrafegat, he d’aprendre la moral i la cultura? O és que estan en un segon pla?

    El sistema educatiu ara mateix es basa en regalar la E.S.O. per a crear peons de fàbrica i la resta al batxillerat a currar durant 2 anys el que no farem ni a la uni? I sort del Futur Prometedor, Formació Professional, que sinó això ja hauria estat dividir el món en dos.
    Si és que els anys de la E.S.O. són anys tirats a la brossa. No estudies, llavors aproves, modus ponens. I cada anys t’han fet fer el mateix català amb la mateixa ortografia i gramàtica i jo encara no sé on posar V i B i els pronoms febles. I vaig aprovar, no hi ha tongo en això. I ara és quan em demanen nivell. I jo l’únic que ser fer és aprendre dels llibres de la vida i buscar la cultura pel meu compte. He après que sinó mai la adquiriré.

    Perdoneu el paragrafat tant bèstia però és que avui he tingut un dia difícil.

  2. M’agradaria fer un petit matís personal. No crec que la ESO o el mateix batxillerat siguin sempre una pèrdua de temps, tot i que solen ser-ho. El que jo crec és que, amb aquest sistema, si vols aprendre, aprendre de veritat, t’has de buscar la vida. El sistema educatiu està enfocat cap els que no s’esforcen (per tant sí, et regalen la ESO). Això comporta que un títol només signifiqui uns mínims, però la distància entre entre els coneixements de persones amb el mateix graduat de l’ESO o el mateix títol de batxillerat pot ser abismal.

    En quant a les 6 hores d’estudi. Els professors exigeixen coses que saben que no farem, situació que no porta enlloc. Potser el que haurien de fer seria tocar una mica més de peus a terra, tot i que sentiràs a molt que et diran que la teva formació social és tan important com l’acadèmica (o més).

    Finalment, crec que és obvi que tots tenim dret a una educació, però les polítiques que es porten a terme actualment només serveixen per fer més fàcil acabar uns estudis, que no és sinònim d’obtenir educació. En aquest sentit, em posicionaria d’acord amb el sr. Rajoy, quan es va passar la campanya repetint que a la nostres societat, als nostres instituts, falta una cultura de l’esforç. Es tracta d’anar fent… (tot i així no crec, ni molt menys, que siguin ell o el seu partit els adequats per decidir sobre l’educació de futures generacions).

    I veus? Ja tornem a la política… Si és que els habitants de la polis no ho podem pas evitar!

  3. si us agrada mafalda: http://todomafalda.blogspot.com/

  4. Neeenss!!

    que estic a la ESO, ehh!!

    Ja m’heu deprimit més del que estava!!

    De fet…penso que teniu tota la raó, i per acabar-ho d’arrodonir, m’agradaria fer èmfasi sobre el meu 4rt d’eso! Ara se’ls ha acudit dividir 4rt d’eso amb 2 grups: científic o mixt. La idea, no penso que sigui dolenta, ja que en principi, fas una mica més el que t’agrada però, en el fons tal com ho tenen enfocat l’únic que s’aconsegueix és tancar portes i no aprofundir amb res!

    en el meu cas, m’agués agradat estudiar genètica…doncs sabeu què? només per hver triat l’itinerari mixt, ara no faré MAI genètica, si m’interessa m’hauré de buscar la vida fora, tal com deia el Joao…No faré assignatures que, encara que no siguin les meves preferides penso que són importants per anar per la vida. Això sí, farem treball de recerca!!! per preparar-nos per al batxillerat!! (per cert, algú ha pensat amb els que no faràn batxillerat?) sempre ens preparen per al futur…època d’examens: 1 setemana amb 2 exàmens de 2h per dia! es cla, ens preparen per al futur!! que ens putejen en els examens; es que ens preparen per al batxillerat. Que ara fem TR? es cla, ens preparen per al batxillerat!! que he de fer servir el carpesà a mates?? es que a la uni no anireu amb llibreta!! (mentida, prouta feina tenen per saber el teu nom, com per dir-te com has d’anar a calsse).

    I jo penso…però oi que estic a 4rt?? doncs feu-se fer 4rt, no batxillerat ni uni!!
    que tinc 15 anys, no 16!! que ens facin viure el present, no el futur!! que ja arribarà!! (i amb això no dic que no ens hagin de preparar però a vegades la sensació és que ens fan córrer massa).

    i…què me’n dieu de la gent que ha perdut el tren?? que encara no poden fer mòduls, que no segueixen a classe, que passen de portar el material, que han perdut la motivació?? S’ABURREIXEN i es dediquen a emprenyar al personal que pot ser, a diferència d’ells, tenim intenció de fer batxillerat.
    No penso que sigui culpa d’ells tot això, el que passa és que mai ningú els ha ajudat, els profes han tirat la toballola i no elsd ajuden.

    A mi em sap greu veure’ls així pq estic segura que en al fons, els agradaria tornar-se a “enganxar”, però es pensen que no poden i ningú els diu que relament ho poden fer, els deixen per inútils, que estic segura que no ho són.

    Bé, m’enrrollaria molt més però si no aquesta parrafada no se la llegirà ningú..jejeje

    per acabar, deixar anar una frase per pensar:

    si el futur neix del present, i el futur no ens agrada, per què ens preparen per el futur que no els agrada i no ho fan per el futur que volen?

  5. pd: ho sento per les faltes i la mala estructura, es que m’he emocionat i he començat a escriure a “saco” sense fer un plantejament previ…

  6. Jo sempre he pensat que si triar una via d’especialització, com no deixa de ser això de 4t, és tancar portes “apaga y vámonos”.

    És a dir, és com acabar la facultat de biotecnologia i dir: hòstia, però a mi m’agradava la medecina, i a partir del batxillerat científic se m’han tancat portes.

    Si anem al cas contrari a mi, per exemple, em feien fer tecno. I jo per a què collons vull o volia fer tecno? Per què és obligatori fer tecno? Però si t’ensenyen sobretot a disenyar, dibuixar i fer coses electròniques. A mi si em treien tecno em tancaven la porta de les facultats de tecnologia.

    I ja es podien menjar la clau, si volien!

    Clar, és que una cosa és tenir de comú història i mates i l’altra és tenir tecno, alguns religió… Una cosa és cultura general, que falta, i molt, i l’altra cultura específica que a alguns no els hi servirà mal de res, de RES, o com a mínim menys que la cultura general que falta tant en el nostre sistema educatiu. Que a mi mai m’hagin explicat la primera guerra mundial i m’agin fet algun comentari ela segona no és normal. I no les estudiaré mai. I en canvi séel procés de planificació per a fer a fabricar un objecte.

    Què dimonis…?

  7. Per una banda estic d’acord. Ho dic per experiència. Tancar quines portes? Les que no m’interessen per res? Endavant… Així aprendré coses que m’interessaran molt més. Per altra banda, tot coneixement és interessant, i estic segur que més d’un cop em serà útil saber com funciona un circuit elèctric (senzill). La meva ignorància en temes de científics em porta a dir bajanades molt sovint, el que és una pena.

    No hi havia caigut mai, i em sembla del tot surreal que una persona pugui acabar els seus estudis sense haver estudiat per sobre les guerres mundials.

    Finalment, sortint-me de la discussió i tornant al tema del post, suposant que els sistemes de seguiment de WordPress són correctes, NINGÚ ha visitat els articles que recomano donant un punt de vista cultural, mentre que l’article del diari sí que ha rebut visites. El que fa un titular polèmic!

    El que vull remarcar no és el fet que el contingut de l’entrada no hagi suscitat gran interès, mea culpa, però el fet que, tot i que parlo de l’interès d’un punt de vista diferent del que ve a les portades dels mitjans de comunicació, la gent se segueix interessant per aquests. Serà per això que estan a les portades? O viceversa?

    El sensacionalisme ven! La cultura? La cultura és una cosa que fan uns catedràtics i uns escriptors…

  8. Escolta, el sensacionalisme ven perquè és sensacionalisme, d’acord. Però és que la cultura moltes vegades fa falta algú que te l’expliqui, que t’hi porti, i que aquesta cultura formi part del eu camí, per dir-ho d’alguna manera.

    I també és cert que jo puc montar un endoll mirant un tutorial al bricomania online, però llegir Nietzsche i entendre’l tot fàcilment…sense algú que en sap i que sap ensenyar, ho portes malament. I les guerres mundials van tenir i tenen tal repercusió en la nostra societat que hauria de ser subjecte estudiat obligatòriament. La biologia o altres temes científics de què parles penso que són més de “saber de més”, que no vol dir que jo consideri que hi ha saber que ve de més, però sí que n’hi ha que és més important que d’altre en uns individus determinats.

  9. Estic bastant d’acord amb el que diu l’Artur; per una banda se’t tanquen algunes portes i per l’altre has de suportar assignatures que no et serveixen per res. Si bé és cert que moltes coses no serveixen per res, des del meu punt de vista mai no es poden saber massa coses, és a dir que saber coses inútils, encara que no ens facin cap servei, no és un fet negatiu i moltes vegades fins i tot ens ajuden a entendre alguns aspectes de la nostra vida diària que desconeixiem.
    De vegades també és bo fer assignatures inútils per adonar-te que no t’agraden!!!

    També estic completament d’acord en què la nostra cultura general està pel terra i que ens fan aprendre què deien totes les constitucions d’Espanya però d’europa en parlen lo just per posar un exemple que es troba a la punta de l’iceberg. Potser caldria una assignatura de cultura general!

    També crec, però, que si realment hom vol tenir certa cultura es pot autoinstruir.

    Com a experiència personal, a mida que passen els anys m’adono que (tret de l’economia), m’agrada tot, i no puc estudiar química, física, mates, biologia, geografia, llatí, grec, literatura. No em puc multiplicar. Així que, de moment intento ser com els homes Il·lustrats que s’interessaven per tot, tot i que, és clar, sabien més d’alguns temes que d’altres…


Deixa un comentari

Categories

