Enviat per: João França | 2 Octubre 2008

La corrupció

Jo, com habitants de tot el planeta, tinc la meva pàgina a YouTube amb vídeos de caràcter divers. L’altre dia, però, em sorprèn a la meva safata d’entrada, un mail amb el següent contingut:

El programa de identificación de contenido de YouTube ha detectado que tu vídeo […] incluye contenido protegido por derechos de copyright reclamado por UMG [Universal Music Group, cosa que ni tan sols consideren necessària especificar].

Vaig quedar realment bocabadat, primer perquè no recordava l’existència d’aquest vídeo, i segon, pel fet que fossin capaços d’identificar la propietat (que jo desconeixia) d’una cançó en un vídeo que em van fer uns amics en broma. Del tot sorprenent la tecnologia d’aquest “programa d’identificació de contingut.”

Sembla que ja és de coneixement general que el mercat de la música no s’ha adaptat al món de les noves tecnologies. Molts grups s’han promocionat amb myspace i realment moltes iniciatives interessants han sorgit, però el gruix del mercat segueix obsolet.

No defenso l’abolició dels drets d’autor com fa molta gent, no crec que sigui una solució. El creador es mereix un reconeixement i, per què no, una compensació, però els nous sistemes invasius per defensar aquests són abusius. Ja no parlo de la pèrdua de la presumpció d’innocència que comporta el cànon, sinó de mètodes, com l’empremta digital, que investiguen la intimitat dels nostres ordinadors.

Com podreu suposar, YouTube, o UMG, no s’acontentarien amb fer-me saber que infringia el copyright, si es prenien les molèsties d’investigar-ho seria per algun motiu. Aquest, però, em va sorprendre, perquè el meu vídeo segueix on era…

Tu vídeo […] sigue estando disponible porque UMG no ha presentado ninguna objeción a que este contenido aparezca en YouTube en este momento. Si UMG presenta una reclamación en relación con tu vídeo, recibirá datos estadísticos públicos sobre ese vídeo (por ejemplo, el número de reproducciones). Los usuarios de YouTube también podrán ver anuncios en la página del vídeo.

Un sistema interessant. “D’acord, has infringit la llei, però et perdonem si ens deixes treure’n diners.” Vaja, per mi bé, el meu vídeo segueix allà i tots tan contents. Vist així no és una mala solució.

Aquest caos virtual em recorda un comentari que va fer, si no m’equivoco, Jaume Sisa en una entrevista a l’amic Carles Civit. El músic comparava Internet amb el cotxe; quan eren pocs els usuaris de l’automòbil no existia una regulació com l’actual, cadascú feia el que li donava la gana, i, bé o malament, la cosa funcionava. Quan va créixer considerablement el nombre d’usuaris, es va fer necessària una regulació. El mateix, diu, passa amb Internet, encara és gran el número d’habitants del planeta que no en fan ús, però d’aquí uns anys el sistema estarà perfectament regulat. La idea té sentit.

De moment, però, sembla que les autoritats d’Internet es conformen i callen amb un petit suborn.


Responses

  1. Tenen sort que a Internet hi ha equilibri opinió/interès per llegir-la, ja que hi ha molts articles. Sembla una txorrada però ja veurem si la indústria dels llibres -si, dit així sona fatal, però no vull anar amb eufemismes- continua un camí igual o seran tots llibres a la xarxa per 4 txavos i sóc optimista perquè amb tants programes p2p comprar material multimèdia per Internet ja no et passa ni pel cap. I la resta de llibres es faran a la china i seran tots tamany i qualitat de tot a cent?

    Ai que bo, imaginar-me tendències de mercat en una industria com aquesta és molt bèstia, ho sé. I bastant agoserat, però és mig evident que Internet és el futur. En el present ja és una eina indispensable, però qui sap si en el futur es consideraran retrògrades i anticuada la gent que llegeixi en paper i envii postals de cartulina.

    M’encanta.


Deixa un comentari

Categories

